Università Cattolica del Sacro Cuore

Percorsi e storie in Università Cattolica


Il Centro di Ricerca per l’Educazione attraverso l’Arte e la mediazione del patrimonio culturale sul territorio e nei musei (CREA) ha pubblicato l’e-book Percorsi e storie in Università Cattolica quale agile strumento d’incontro con i luoghi topici della Sede milanese dell’Ateneo. Questo volume - scaricabile on line - è a servizio sia della comunità universitaria la quale, in un certo senso, abita il complesso monumentale, sia di tutti i visitatori che, da esterni, sono invitati a conoscere il patrimonio storico e artistico dell’antico monastero benedettino e a partecipare della vita culturale che qui si genera.

Parte dei contenuti e dei percorsi proposti nell’e-book sono ripresi in questa area sito con l’obiettivo di presentare 12 luoghi significativi della Sede storica dell’Università, in largo Gemelli a Milano. Tali presentazioni sono frutto di una progettazione di ricerca coordinata dal CREA e realizzata in collaborazione con gli studenti del Master in Servizi educativi per il patrimonio artistico, dei musei storici e di arti visive.


 


English version


The Research Centre for Education Through Art and Cultural Heritage Mediation in the territory and in museums (CREA) of the Università Cattolica publishes the e-book Themed Itineraries and Stories as a handy instrument to visit the topical places of the University. It is available both to the university community, which, in a sense, lives in the historical complex, and to those who, as external parties, are invited to take part in the cultural life generated here, as well as to visitors.

The suggested itineraries are the result of a research plan carried out by students and teachers of the Master in Education Services for Artistic Heritage, Historical Museums and Visual Arts; for them CREA represents a possible field of reference after the education received.

The e-book aims not only to bring art closer but, more radically, to live an experience though art thanks to a variety of relations that every work of art can create. Hence, the beginning of a dialogue which helps the interpretative research of the reality surrounding us, of the history of which we are part, of the alterity challenging us more and more, cooperating in order to create that laboratory for the transmission of knowledge represented by the University, which is a place institutionally and publicly designated for research and training.


> Download